Renungan kita Bersama

"Dan Kehidupan
dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau. sedangkan akhirat itu, sungguh
lebih baik bagi orang - orang yang bertakwa. tidakkah kamu
mengerti?"


Friday, May 14, 2010

Asam Garam Kehidupan

Menu masakan hari ini agak istimewa.Ikan patin masak lemak tempoyak, sambal belacan, ikan goreng dan tak lupa juga ada sedikit ulam-ulaman. Cukup membuka selera. Terima kasih ibu atas hidangan yang sedap ini. Erm...tapi kenapa tiap masakan yang ibu sediakan mesti diletakkan rasa manis gula? Kenapa tidak dibiarkan saja rasa pedas, masam, masin, pahit dan sebagainya dengan sindiri untuk tujuan kekalkan keaslian rasa? Kenapa perlu dihujung rasa pedas,masin, masam dan pahit mesti terpalit rasa sedikit kemanisan? Persoalan ini sering saja berlegar diminda tatkala merasakan masakan ibu yang cukup rasanya.

Kesedapan makanan dapat kita rasa dengan lidah. Bagaimana pula dengan keasyikan rasa dalam meniti kehidupan? Pernahkah kita memikirkan tiap apa yang telah dan sedang berlaku pada diri? Pernahkah kita merenung sejenak mengapa diri kita sering dirundung rasa pahit, manis,duka,lara dan sebagainya dalam kehidupan? Bagaimana keadaan diri bilamana semua itu berlaku? Adakah kita akan melaluinya dengan matang atau terus terduduk kaku sambil melihatkannya berlalu dengan sendiri? Teringat kata - kata seorang teman.. 'Jangan kecewa dengan masalah hari ini sehingga terlupa akan kebahagiaan hari esoknya, kerana mungkin esok Allah menyediakan sebuah kebahagiaan untukmu sebagai hadiah untuk ketabahan hari ini'.
Sesungguhnya sesuatu perkara itu tidak akan berlaku dengan sia-sia. Pasti ada hikmah dan ketentuan disebalik semuanya.

Allah berfirman yang bermaksud:

“Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja, dengan mengatakan: Kami telah beriman, padahal mereka belum lagi mendapat cubaan?” (Surah al-Ankabut, ayat 2)

Sebagai seorang yang beriman, kita hendaklah yakin bahawa segala kesusahan atau pun kesenangan yang Allah berikan semuanya adalah ujian terhadap hamba-Nya.Ujian yang Allah timpakan pada kita tidaklah diberikan oleh-Nya dengan sia-sia. Analoginya dapat kita kaitkan dengan keenakan rasa pada makanan yang telah ibu sediakan tadi. Walaupun pedas yang menyengat, kita tetap makan kerana kesedapan dan kemanisan rasanya dapat kita nikmati dhujung rasanya. Kemanisan dan pengalaman merasai keenakan itu tidak akan kita rasa jika tidak kita merasai kepedasan itu terlebih dahulu.

Allah berfirman yang bermaksud:

“Dan sepenuhnya urusanku ini, kuserah pasrahkan bulat-bulat kepada Allah, sebab Ia Maha memperhatikan semua urusan hamba-Nya.” (Surah al-Mukmin, ayat 44)

Kita merancang. Allah juga merancang. Namun, sebaik - baik perancangan itu hanyalah datangnya dari  Allah. Oleh itu, kita tidak boleh bermain-main dalam hidup ini. Walaupun dalam Quran ada menyatakan dalam surah Muhammad, ayat 36 berkenaan kehidupan ini hanya sebagai permainan dan hiburan yang sia-sia, bukanlah bermakna kita tidak perlu serius dalam meniti kehidupan. Sebagaimana yang dikatakan oleh Rumi, main - main itu hanya ketika manusia belum sempurna akalnya. Namun, apabila manusia sudah dewasa dan akalnya sempurna, dia tidak boleh bermain-main lagi. Ia perlu berusaha mencapai tahap manusia sempurna dan tidak boleh puas dengan hanya segelas air. sedangkan masih banyak mutiara dan ratusan ribu barang berharga yang dapat diambil dari laut.  

Hargailah tiap apa yang telah Dia berikan pada kita sehingga ke hari ini

Wahai Tuhan,engkaulah yang mewarisi para makhluk,
campakkan cahaya namamu, al-Warits ke dalam kalbuku,
supaya aku dapat memandang segala sesuatu dan tunduk padamu,
dan aku dapat menuju ke hadiratmu..


No comments:

Post a Comment