Renungan kita Bersama

"Dan Kehidupan
dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau. sedangkan akhirat itu, sungguh
lebih baik bagi orang - orang yang bertakwa. tidakkah kamu
mengerti?"


Sunday, July 4, 2010

Selamat Datang & Selamat berjuang buat Mahasiswa baru

Pimpinan PMIUTM (muslimat) tidak ketinggalan mengucapkan selamat datang dan selamat bergelar mahasiswa UTM

Welcome New Student ~dari pimpinan dan ahli PMIUTM

Together we love PMIUTM

Cenderahati istimewa dari PMIUTM buat mahasiswa baru

Sesi ramah mesra pimpinan PMIUTM bersama ibu bapa yang menghantar anak-anak   


Senyuman puas jelas terpamer pada tiap wajah adik-adik yang baru berdaftar sebagai mahasiswa UTM. Tidak ketinggalan, ibu bapanya juga tidak lekang dari tersenyum puas kerana anak-anak yang dijaga dan ditatangnya selama ini telah berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading. Diharapkan, peluang yang telah Allah berikan buat adik-adik yang terpilih ini dimanfaatkan dan dipergunakan sebaiknya untuk menggarap seberapa banyak ilmu,pengetahuan,kemahiran dan sebagainya untuk diperguna dan dipraktikkan dalam hidup khususnya dan amnya pada masyarakat suatu masa nanti. 'Title' mahasiswa ini hanya dipinjamkan seketika dari masyarakat buat kita dan satu masa nanti kita semua yang bergelar mahasiswa pasti kembali bersama masyarakat luar lain yang mana sememangnya corak serta situasi hidupnya jauh lebih berbeza dari  alam kampus dan mahasiswa.

Realiti hari ini, mahasiswa haruslah dididik untuk menghayati konsep ilmu dengan sempurna. Mahasiswa haruslah berlumba-lumba dalam mencari ilmu hingga ke tahap yang cemerlang malah mampu menjadikan ilmu itu sebagai panduan dan pedoman hidup mereka sendiri. Sebagai para ilmuan, mahasiswa harus mampu mencerminkan suasana sahsiah ilmuan yang sebenar sejajar dengan tuntutan syarak. Ilmu dan pengetahuan yang dimiliki sepatutnya telah meletakkan seseorang mahasiswa itu bijak dalam berfikir untuk mencatur halatuju serta matlamat hidupnya untuk masa akan datang. Namun, adakah semua itu berlaku pada mahasiswa kita pada hari ini?

Mahasiswa pada hari ini perlu dibentuk supaya matlamat perjuangannya dilapangan mahasiswa bukan sekadar mencapai kecemerlangan dalam bidang akademik semata-mata malah kerohanian yang merangkumi moral dan etika yang harmoni juga seharusnya diterapkan setanding dengan kecemerlangan akademik yang dirangkul. Segala impuls bernas haruslah diberikan dan dicari oleh setiap mahasiswa supaya mampu mencapai kecemerlangan dalam bidang-bidang yang mereka ceburi.

Buat semua mahasiswa baru, rebutlah seberapa banyak peluang yang ada didepan mata anda. kehidupan dikampus ini sememangnya indah sekiranya tiap masa kita diisi dengan pelbagai perkara yang menarik dan bermanfaat. Persiapkanlah diri kita semua dengan pelbagai nilai tambah dan keistimewaan lain yang mampu menjadikan agama,keluarga,masyarakat malah negara bangga mempunyai mahasiswa seperti kita satu masa kelak.

Akhir kata, jadilah kamu mahasiswa yang mampu membawa idea baru, berani mengambil risiko, melihat sesuatu dengan misi serta visi yang realistik dan tidak pula terlalu idealistik dan retorik semata-mata disamping rational dalam membuat sebarang keputusan.
~Together with PMIUTM~

No comments:

Post a Comment