Renungan kita Bersama

"Dan Kehidupan
dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau. sedangkan akhirat itu, sungguh
lebih baik bagi orang - orang yang bertakwa. tidakkah kamu
mengerti?"


Thursday, January 28, 2010

Beginikah yang sepatutunya?

28 Januari 2010


Siapa punya angkara?
Beginikah politik kampus yang kita harapkan? Golongan yang dianggap celik akalnya sehingga berjaya ke menara gading rupanya ada sedikit cetek pemikirannya dalam mengambil keputusan dan tindakan. Beginilah yang akan berlaku sekiranya nafsu amarah menguasai diri.Buat kali pertamanya PRK kali ini menyaksikan tragedi di mana pintu bilik PMI di nodai dengan kata - kata yang sungguh memalukan lagi menjijikkan.

Secara peribadinya, perkataan ini bukan lah memalukan PMI atau Pro-M itu sendiri, tetapi ia menampakkan pihak yang terlibat ini begitu terdesak untuk menjatuhkan pihak lawannya dan sedikit tidak matang dalam cubaannya menimbulkan provokasi yang mungkin difikirkan dengan cara ini kemenangan akan berpihak kepada 'mereka'. Mungkin dengan tindakan sebegini mereka akan puas, puas dalam menyampaikan apa yang mereka rasakan.

Tetapi, mengapa bilik PMI yang menjadi sasaran 'mereka'pada kali ini? Laporan telah dijalankan. Kita mengharapkan satu tindakan yang sepatutnya dapat diambil dan mereka yang terlibat dengan agenda kotor ini dapat dikenal pasti. Agak memilukan dan merisaukan bilamana golongan cerdik pandai yang bergelar mahasiswa ini sudah terasuh dengan perkara yang tidak sepatutunya mereka lakukan. Universiti bukanlah tempat untuk melahirkan golongan seumpama ini. Masyarakat juga tidaklah mengharapkan golongan ini yang akan memimpin negara untuk  masa akan datang.

Kita perlu sedar dan ingat bahawa pemimpin negara yang akan datang adalah di kalangan anak muda sekarang yang lebih dikenali sebagai mahasiswa. Bagaimana mahasiswa mahu memimpin negara andaikata pemikiran dan tindakannya seolah - olah mereka yang tidak pernah berda di lapangan orang yang cerdik pandai?
Fikir - fikirkan dan refleksi diri.

No comments:

Post a Comment